Heikki Savola Järkivihreä yrittäjä

Polttomoottorit toimivat vielä pitkään

Norja aikoo kieltää bensa-autot vuoteen 2025 mennessä, Ruotsi ja Tanska 2030. Suomi ei ole vielä tehnyt päätöstä, mutta mm. Vihreät on esittänyt, että vuonna 2030 myytäisiin vain nollapäästöisiä autoja. Tässä on kyse tietenkin auton käytöstä aiheutuvista (muokkaus: ilmastonmuutokseen vaikuttavista) päästöistä, ei valmistuksen aikana tulevista päästöistä.

Autoteollisuuden ja polttoaineiden valmistajien paineet muuttaa tuotantoaan ja tuotteitaan päästöttömiksi on todella suuri. Kaikenlaisia päästötavoitteita asetetaan ja kiristetään, ja kuluttajat alkavat yhä laajemmin oma-aloitteisesti noudattaa "saastuttaja maksaa"-periaatetta. Mitä vähemmän auto ja polttoaine tuottavat päästöjä, sen kiinnostavampia ne ovat markkinoiden kannalta. Vähäpäästöisyys on vahva valtti, päästöttömyys markkinavoitto.

Autonvalmistajista Volvo ilmoitti jo pari vuotta sitten, että vuodesta 2019 alkaen kaikki sen uudet automallit ovat joko sähkökäyttöisiä tai hybridejä, jotka käyttävät sähkön lisäksi bensaa tai dieseliä. En usko, että menee kauaa, kun joku toinen valmistaja kertoo tekevänsä samoin, ja sen perässä heti moni muu.

Polttoaineiden valmistajat kehittävät kilpaa bensaa ja dieseliä, joka tehdään jostain muusta kuin fossiilisesta aineesta. Ne eivät ole lopettamassa toimintaansa, vaan ne mukauttavat toimintansa uuteen markkinatilanteeseen niin nopeasti kuin suinkin. Niiden on saatava puhtaita tuotteita markkinoille nopeasti, sillä nykyisten fossiilipolttoaineiden kysyntä tulee vähenemään. Tilanne on sama kuin autojen valmistajilla: vähäpäästöisyys on vahva valtti, päästöttömyys markkinavoitto.

Veikkaan, että lähivuosina näemme automarkkinoilla suuren muutoksen, mutta emme sellaista, mitä voisi kuvitella eri valtioiden kieltopäätösten perusteella.

Sähkö- ja kaasuautojen määrä tulee kasvamaan, mutta samaan aikaan nykyiset bensa- ja dieselkoneet saavat käyttövoimakseen nykyisiin aineisiin verrattuna hyvin puhtaita polttoaineita. Vielä kun joukkoliikenne saadaan toimivammaksi ja suositummaksi, liikenteen päästömäärät saadaan laskuun.

Jotta myös kulkuneuvojen elinkaari saadaan päästöttömäksi, tuotantotapoja ja raaka-aineiden uusiokäyttöä on tehostettava. Mutta se on jo toinen tarina se.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Onhan se hyvä, että joku edelläkävijä tekee päästöttömiä autoja. Esimerkiksi Volvon ladattavan hybridin (XC90 T8) co2-päästö on vain 49 g/km, mikä vastaa noin 2 litran kulutusta. Saavutusta himmentää hiukan se, että auton mitattu keskikulutus on 7 litraa/100 km (n 165 g/km)

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/51-Volvo...

Toisin sanoen mikä tahansa tavallinen bensa-auto joka kuluttaa 7 litraa sadalla on selvästi ekoautoa ekologisempi, koska sen valmistus kuluttaa vähemmän luonnonvaroja.

Nykyinen kehityssuunta jossa autoista tulee jatkuvasti suurempia, painavampia ja tehokkaampia, on kulutuksen kannalta yksinkertaisesti väärä. Siinä eivät mitkään eko-liitteet auton nimessä auta.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Markkinat sen säätelevät ei politiikka. Autokaupan volyymissa on kolme eri tasoa: halvat, keski-hintaiset ja kalliit. Normi duunari tyytyy halpoihin, koska ei ole varaa luokkaan kalliit johon sähköauto asemoituu.

Toisekseen kestää melko kauan, että Suomeen muodostuu käytettyjen sähköautojen tarjonta. Ongelmaksi käyttäjälle tulee auton akut, missä kunnossa ne ovat?, ovatko jo romuna? ja tietysti hinta.
Sen tiedän, että uuden kennoston uusiminen alkaa 5 numeroisella summalla. Tämä voi rajoittaa paljonkin ostohaluja.

Polttoaineen hinnan korotus taas näkyy markkinalogiikaa noudatten siten, että tulemme näkemään teillämme nousevan trendin, joilla tavaroita liikutellaan halvoilla itäblogin rekoilla ja polttoaineilla, että myös kuluttajahintojen nousuna.

Tietysti Vihreiden ideoima polttoainetuen poistaminen suurilta kotimaisilta toimijoilta lisää tarvetta siirtyä kuljetuksissa halpojen maiden yrityksiin.

Markkinat ovat siitä raadollisia, että ne kaikista köyhimmät tulevat kärsimään. Ehkä suurin ja tärkein on siinä miten kompensoimme valtion kassaan muodostuvan aukon, joka aiheutuu bensan ja dieleslin kulutuksen vähentymisellä. Siirtyykö verotus pumpusta töpselliin ja uuden sähköauton hankintaan. Ilmeisesti.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Aivan oikein.Kyse on markkinoista.Saksalaislehtien mukaan eurooppalaisia tehtaita ohjaa yhdestä tietystä maasta kohdistuva massiivinen paine.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Onko blogisti tietoinen, että maailman mikromuovisaasteet ovat suurelta osalta peräisin autojen renkaista? Täten sähköauto saastuttaa ympäristöä aina kun sillä ajetaan. Painavampina ja suurempivääntöisinä saattavat tuottaa jonkinverran enemmän mikromuovisaateista kuin perinteiset autot.

Ei muuten, mutta autojen nollapäästöisyys on huuhaata.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Et varmasti ole koskaan kirjoittanut yhtään mitään kriittistä painavista polttomoottoriautoista ja niiden renkaiden meriä saastuttavista mikromuovipäästöistä. Ryhdypä ristiretkelle niitä vastaan, se olisi varmasti kannattavampaa kuin marista kateellisena ja tietämättömänä sähköautoja vastaan. Niitä on vasta tosi vähän meriä saastuttamassa.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Ehkäpä kommentoija Mäkisen pitäisi ensin valehdella noita mainitsemiaan kulkineita nollapäästöisiksi?
"Ei muuten, mutta autojen nollapäästöisyys on huuhaata."

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #6

Järjetön vastaus, kuten huuhaa-bloggarilta voi odottaakin. Harmittaako, kun taas jäit nolosti kiinni suhteellisuudentajun puutteesta?

Minulla ei ole mitään tarvetta ’valehdella sähköautoja nollapäästöisiksi’, enkä ole niin koskaan tehnytkään. Käniset kuin kakara hiekkalaatikolla.

Käyttäjän heikkisavola kuva
Heikki Savola

Luotan lukijoihin. Asiayhteydestä voi päätellä, mitä termeillä tarkoitetaan. Tein silti tekstiin pienen lisäyksen.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Tuo korjautuu softapäivityksellä, eli ei mikään ongelma. Sähköautolla saa mikromuovipäästöt helposti pienemmäksi.

Käyttäjän pakanapoika kuva
Torsti Karuranta

Kuinka ekologista tämä sähköautoihin siirtyminen sitten viimekädessä on? Jos nyt Suomen neljästä miljoonasta polttomoottoriajoneuvosta vaikka miljoona vaihdetaan ja jokainen ajoneuvo sisältää sen tietyn muutaman kilon akkua. Litium tai mitä jännää sinne akkuun sitten laitetaankin kuluu sinne miljoonaan akkuun melkoinen kasa. Onko vihreillä tieto minkä kokoinen reikä maapalloon pitää louhia ja riittääkö maapallon litiumvarat kaikkien autojen sähköistämiseen. Ai niin, eihän tässä oltukaan pelastamassa maapalloa vaan ilmastomuutos.

Toimituksen poiminnat